maanantai 6. toukokuuta 2013

(Essee)1. Opiskelun vaikeus



Jokainen ihminen on erilainen ja jokainen oppii eri tavalla eri tahtiin. Itse yleensä omaksun uudet asiat melko nopeasti ja välillä tuntuu, että koulussa edetään liian hitaasti. Toiset voivat taas tuntea, että tahti on liian kova eikä uusia asioita ehdi oppia kunnolla. Ja kun vanhatkaan asiat eivät ole kunnolla hallussa niin uuden oppiminen hankaloituu entisestään.

Mielestäni on kuitenkin hyvä, että koulussa edetään liian hitaasti kuin liian nopeasti. Oppilaat, jotka ovat nopeampia, voivat yleensä opiskella itsenäisesti jo seuraavaa asiaa. Tällä aikaa opettaja voi keskittyä niihin, jotka tarvitsevat enemmän apua. Tästä taas aiheutuu tasoeroja, jotka voivat vaikuttaa esimerkiksi kokeisiin. Tosille kokeet voivat olla liian helppoja, kun taas toisille ne ovat vaativia. Ala-asteelta muistan, että oli aina muutamia oppilaita, jotka olivat paljon muita edellä ja saivat kokeesta aina kiitettäviä numeroita. Välillä jouduttiin ottamaan jo seuraavan vuoden kirja käyttöön, kun edellisen tehtävät oli tehty jo puolessa välissä lukukautta.

Motivaatio on tärkeä tekijä opiskelussa. Jos uusien asioiden oppiminen ei kiinnosta, niin ei niitä yleensä silloin opikaan. Opettajat voivat vaikuttaa paljonkin motivaatioon. Joka koulussa on aina niitä ikäviä opettajia, joiden tunneille ei tekisi mieli mennä tai joiden opetusmetodit eivät ole kovin tehokkaita. Nämä laskevat oppilaiden motivaatiota ja samalla oppimistuloksia. Vanhempien osuus on myös melko suuri. Vanhempien kannustus voi innostaa opiskelemaan. Itse sain hyvistä koetuloksista pienen bonuksen viikkorahaan tai jotain muuta hyödyllistä.

Jotkut opettajat voivat antaa enemmän kotitehtäviä kuin toiset tai pitää esimerkiksi enemmän pistokokeita. Omasta mielestäni kotitehtäviä ei saa olla liian paljon, koska ne voivat alkaa helposti stressata. Toiset voivat oppia hyvin kotitehtävistä, kun taas toisille niistä ei saata olla paljoakaan hyötyä. Joillakin tehtävien tekoon voi mennä paljonkin aikaa ja voi tuntua ettei vapaa-aikaa jää ollenkaan.

Luokkatoverit voivat myös vaikuttaa opiskeluun. Työrauhan antaminen ja hyvä ilmapiiri ovat tärkeitä. Joillekin pienikin hälinä luokassa voi aiheuttaa keskittymisongelmia. Huono ilmapiiri taas ei innosta opiskelemaan. Mielestäni kouluissa pitää panostaa työrauhan säilyttämiseen ja hyvän ilmapiirin luomiseen, jotta opiskelu olisi mukavaa.

Koulurakennus saattaa aiheuttaa joillekin ongelmia. Liian pienet tilat, huono valaistus tai vaikka homeongelma voi vaikuttaa opiskeluun. Jos ei näe lukea kunnolla, tai jos on hengenahdistusta joka tunnilla niin opiskelu voi kärsiä. Kouluissa, joissa olen opiskellut, ovat olleet hyvässä kunnossa, mutta voin kuvitella, että opiskelu homekoulussa voisi olla hirveää.

Yhteenvetona voisi sanoa, että opiskeluun vaikuttavia asioita on monia. Jokaisen oppiminen on yksilöllistä ja jotkin asiat tuntuvat toisille vaativimmilta kuin toisille. Osa vaikuttaa suoraan opiskeluun, kuten motivaatio, opettajat ja luokkatoverit. Home taas vaikuttaa epäsuorasti heikentämällä terveyttä ja sitä kautta vaikuttaa opiskeluun. Opetus on kaikkialla melko samanlaista ja joillekin se sopii paremmin kuin toisille.

2 kommenttia:

  1. Ensimmäisessä kappaleessa yksi lause alkaa rinnastuskonjunktiolla (Ja kun..). Olet hyvin jakanut eri asiat eri kappaleisiin. Jotkut lauseet saattavat olla hiukan liian pitkiä ja kaipaisivat pilkkuja väliin. Teksti on mielestäni hyvin ymmärrettävää ja selvää.
    Tekstin loppu on mielestäni hyvin kokoava. Essee ei lopu töksähtäen, vaan se on lopetettu hyvin yhteenvetoon. Olet kirjoittanut hyvästä aiheesta. Mielestäni tekemäsi essee on kiinnostava ja sitä oli kiva lukea. Aihe on myös ajankohtainen. Annan esseelle 4 tähteä!
    -Maisa

    VastaaPoista
  2. Tekstisi vahvuus on selkeä rakenne. Jokaisesta kappaleesta on löydettävissä ideavirke. Lukijan on siis helppo seurata ajatustasi.

    Otsikko ei ehkä ihan parhaalla tavalla kuvaa tekstisi sisältöä, koska punnitset asiaa eri näkökulmista etkä mielestäni tule sellaiseen lopputulokseen, että opiskelu olisi erityisen vaikeaa.

    Osaat hyvin havainnollistaa asiaa esimerkeillä.
    Kieli on sujuvaa paria kömmähdystä lukuun ottamatta. Esimerkiksi "Kouluissa, joissa olen opiskellut, ovat olleet--" pitäisi olla "Koulut, joissa olen--"

    ****

    VastaaPoista