Jokainen ihminen on erilainen ja
jokainen oppii eri tavalla eri tahtiin. Itse yleensä omaksun uudet
asiat melko nopeasti ja välillä tuntuu, että koulussa edetään
liian hitaasti. Toiset voivat taas tuntea, että tahti on liian kova
eikä uusia asioita ehdi oppia kunnolla. Ja kun vanhatkaan asiat
eivät ole kunnolla hallussa niin uuden oppiminen hankaloituu
entisestään.
Mielestäni on kuitenkin hyvä, että
koulussa edetään liian hitaasti kuin liian nopeasti. Oppilaat,
jotka ovat nopeampia, voivat yleensä opiskella itsenäisesti jo
seuraavaa asiaa. Tällä aikaa opettaja voi keskittyä niihin, jotka
tarvitsevat enemmän apua. Tästä taas aiheutuu tasoeroja, jotka
voivat vaikuttaa esimerkiksi kokeisiin. Tosille kokeet voivat olla
liian helppoja, kun taas toisille ne ovat vaativia. Ala-asteelta
muistan, että oli aina muutamia oppilaita, jotka olivat paljon muita
edellä ja saivat kokeesta aina kiitettäviä numeroita. Välillä
jouduttiin ottamaan jo seuraavan vuoden kirja käyttöön, kun edellisen
tehtävät oli tehty jo puolessa välissä lukukautta.
Motivaatio on tärkeä tekijä
opiskelussa. Jos uusien asioiden oppiminen ei kiinnosta, niin ei
niitä yleensä silloin opikaan. Opettajat voivat vaikuttaa paljonkin
motivaatioon. Joka koulussa on aina niitä ikäviä opettajia, joiden
tunneille ei tekisi mieli mennä tai joiden opetusmetodit eivät ole
kovin tehokkaita. Nämä laskevat oppilaiden motivaatiota ja samalla
oppimistuloksia. Vanhempien osuus on myös melko suuri. Vanhempien
kannustus voi innostaa opiskelemaan. Itse sain hyvistä koetuloksista
pienen bonuksen viikkorahaan tai jotain muuta hyödyllistä.
Jotkut opettajat voivat antaa enemmän
kotitehtäviä kuin toiset tai pitää esimerkiksi enemmän
pistokokeita. Omasta mielestäni kotitehtäviä ei saa olla liian
paljon, koska ne voivat alkaa helposti stressata. Toiset voivat oppia
hyvin kotitehtävistä, kun taas toisille niistä ei saata olla
paljoakaan hyötyä. Joillakin tehtävien tekoon voi mennä paljonkin
aikaa ja voi tuntua ettei vapaa-aikaa jää ollenkaan.
Luokkatoverit voivat myös vaikuttaa
opiskeluun. Työrauhan antaminen ja hyvä ilmapiiri ovat tärkeitä.
Joillekin pienikin hälinä luokassa voi aiheuttaa
keskittymisongelmia. Huono ilmapiiri taas ei innosta opiskelemaan.
Mielestäni kouluissa pitää panostaa työrauhan säilyttämiseen ja
hyvän ilmapiirin luomiseen, jotta opiskelu olisi mukavaa.
Koulurakennus saattaa aiheuttaa
joillekin ongelmia. Liian pienet tilat, huono valaistus tai vaikka
homeongelma voi vaikuttaa opiskeluun. Jos ei näe lukea kunnolla, tai
jos on hengenahdistusta joka tunnilla niin opiskelu voi kärsiä.
Kouluissa, joissa olen opiskellut, ovat olleet hyvässä kunnossa,
mutta voin kuvitella, että opiskelu homekoulussa voisi olla hirveää.
Yhteenvetona voisi sanoa, että
opiskeluun vaikuttavia asioita on monia. Jokaisen oppiminen on
yksilöllistä ja jotkin asiat tuntuvat toisille vaativimmilta kuin
toisille. Osa vaikuttaa suoraan opiskeluun, kuten motivaatio,
opettajat ja luokkatoverit. Home taas vaikuttaa epäsuorasti
heikentämällä terveyttä ja sitä kautta vaikuttaa opiskeluun.
Opetus on kaikkialla melko samanlaista ja joillekin se sopii paremmin
kuin toisille.
Ensimmäisessä kappaleessa yksi lause alkaa rinnastuskonjunktiolla (Ja kun..). Olet hyvin jakanut eri asiat eri kappaleisiin. Jotkut lauseet saattavat olla hiukan liian pitkiä ja kaipaisivat pilkkuja väliin. Teksti on mielestäni hyvin ymmärrettävää ja selvää.
VastaaPoistaTekstin loppu on mielestäni hyvin kokoava. Essee ei lopu töksähtäen, vaan se on lopetettu hyvin yhteenvetoon. Olet kirjoittanut hyvästä aiheesta. Mielestäni tekemäsi essee on kiinnostava ja sitä oli kiva lukea. Aihe on myös ajankohtainen. Annan esseelle 4 tähteä!
-Maisa
Tekstisi vahvuus on selkeä rakenne. Jokaisesta kappaleesta on löydettävissä ideavirke. Lukijan on siis helppo seurata ajatustasi.
VastaaPoistaOtsikko ei ehkä ihan parhaalla tavalla kuvaa tekstisi sisältöä, koska punnitset asiaa eri näkökulmista etkä mielestäni tule sellaiseen lopputulokseen, että opiskelu olisi erityisen vaikeaa.
Osaat hyvin havainnollistaa asiaa esimerkeillä.
Kieli on sujuvaa paria kömmähdystä lukuun ottamatta. Esimerkiksi "Kouluissa, joissa olen opiskellut, ovat olleet--" pitäisi olla "Koulut, joissa olen--"
****